De eerste paar weken stage ook weer gehad - Reisverslag uit Digana, Sri Lanka van Kim Herder - WaarBenJij.nu De eerste paar weken stage ook weer gehad - Reisverslag uit Digana, Sri Lanka van Kim Herder - WaarBenJij.nu

De eerste paar weken stage ook weer gehad

Blijf op de hoogte en volg Kim

09 Oktober 2015 | Sri Lanka, Digana



De eerste stage week zit er al weer op, erg leuk maar ook wel erg vermoeiend. Ik heb deze week een aantal intake gesprekken gehad met cliënten die PMT (psychomotorische therapie) nodig hebben. Hierbij heb je een gesprek met de ouders over de gegevens van het kind maar ook wat het kind kan en wat de ouders vinden wat hij/zij moeten leren. Daarnaast ben je het kind ook aan het observeren om te kijken hoe hij zich gedraagt tijdens een activiteit. Er zijn natuurlijk ook al kinderen die al pmt hebben gehad, met deze kinderen ga je verder waar de vorige pmt-er is gebleven. Daarnaast zit ik ook regelmatig in het zwembad om met de kinderen te zwemmen, voor sommige kinderen is het echt leren zwemmen maar voor andere kinderen is het om te ontspannen en plezier te hebben.

Het tweede weekend dat ik in Sri Lanka ben, zijn we naar Urugam Bay geweest. Hier hebben we twee ochtenden leren surfen, wat was dat gaaf! Ben natuurlijk heel vaak van het board afgevallen maar heb er gelukkig ook een aantal keer opgestaan en kleine stukjes gesurft op de golven. In de middag kwam ik er achter dat mijn hele armen, knieën en onderrug helemaal verbrand waren, daarnaast had ik ook aardig wat blauwe en beurse plekken maar dat was het allemaal waard want wat was het surfen leuk!

De zondag ochtend hebben we lekker rustig aan gedaan en lekker uitgeslapen (wat best lastig was door de warmte hahah), lekker ergens gegeten en daarna was het alweer tijd om weer te vertrekken richting Home of Hope. Ons busje met chauffeur stond al weer klaar om ons naar Digana te rijden, na ongeveer 6 uur rijden waren we dan eindelijk weer in ons eigen tijdelijke huisje (de verbouwing van het huis is nog niet klaar waar we in zouden wonen).
Nu begon de tweede week van stage alweer, je krijgt meestal dezelfde kindjes weer die je de week er voor ook heb gehad zodat je een band met deze kinderen op kan bouwen. Dus ik zag veel van de kinderen die ik de week er voor therapie heb gegeven ook weer. In het zwembad krijg je niet elke keer dezelfde kinderen aangezien ze aan meerdere therapeuten moeten wennen.

Dit weekend bleven we thuis want we zouden vrijdag beginnen met schoonmaken in het nieuwe huis en de zaterdag of zondag over verhuizen. Nou liep de verbouwing uit dus konden we dit weekend nog niet over verhuizen, dit vonden we erg jammer want we wouden wel graag een warme douche en een eigen kamer. Want de afgelopen weken sliepen we met z’n 5en op een grote kamer en het douchen deden we met koud water brrrrrrrrrr mega koud! Dus zijn we op de vrijdag naar Kandy geweest, vanaf Home of Hope zit je dan ongeveer een uurtje in de bus (wat in Nederland al best ver is, maar hier is dat juist heel dichtbij). Als eerst zijn we naar de Botanical Garden geweest, we hadden broodjes meegenomen en hebben hier lekker gepicknickt en daarna door het hele park geweest. Erg mooie bomen en andere planten gezien! Daarna zouden we naar een markt gaan maar onderweg stopte de toek-toek driver bij een winkeltjes waar ze sari’s verkopen(een sari is een jurk die hindoe vrouwen dragen, je hebt dan nog een sarong en dat is voor mannen). Het leek ons wel leuk om even in deze winkel te kijken. Er werd gelijk aan ons gevraagd of we zo’n sari wouden passen, ik had al een leuke stof gezien dus dat wou ik wel. Toen we allemaal de sari aan hadden hebben we natuurlijk een foto gemaakt (deze zal ik wel even bij het verslag plaatsen). Ik vond mijn sari erg mooi en hij zat ook best prima, ik heb hem dan ook maar gekocht haha. Het lijkt me erg leuk om hier met het kerstfeest deze sari aan te doen en met andere speciale gelegenheden hier in Sri Lanka. Uiteindelijk zijn we ook nog naar de markt geweest en hebben we leuke souvenirs gehaald, daarna zijn we lekker gaan eten en weer terug naar huis gegaan.

Maandag zijn we dan echt verhuisd naar ons nieuwe huis, nu heeft bijna iedereen een eigen kamer want er zijn 4 kamers en we zijn met z’n 5en. (de eerste 6 weken slaap ik samen met Ianthe op een kamer en daarna slapen twee andere meiden de andere 6 weken). We hebben nu lekker warm water (ohhhh lekker douchen) maar er lopen nog wel bouwvakkers rond in ons huis dus dat is wat minder maarja we zijn al erg blij dat we verhuisd zijn!

Vanaf zaterdag tot en met donderdag ben ik ziek geweest, ik kon dus deze week jammer genoeg geen stage lopen. Ik heb last gehad van voorhoofdsholteontsteking, dit heb ik in Nederland ook wel vaker. De week ervoor had ik ook al veel hoofdpijn dus waarschijnlijk had ik er toen ook al beetje last van.

Nu gaat het weer een stuk beter gelukkig, nog steeds wel hoofdpijn en snel moe maar al een stuk minder dan dat het deze week was. Daarom zijn Ianthe en ik ook bij Home of Hope gebleven dit weekend zodat ik nog rustig aan kan doen. Vandaag zijn we eventjes naar Kandy geweest en zijn we naar de Temple of Tooth geweest, dit was erg mooi en indrukwekkend om te zien. Wanneer je de tempel binnen gaat is het de bedoeling dat je je schoenen uit doet. Erg bijzonder om al die grote beelden te zien/ om de mensen die de bloemen offeren en op de grond zitten om te bidden.
Buiten lopen ook overal aapjes die het erg leuk vinden om je spullen af te pakken, zo was er een vrouw die bloemen (die kun je kopen bij de ingang om deze te offeren) had en de aapjes hadden dit natuurlijk snel gezien. Deze aapjes renden er op af en pakten te bloemen af om ze op te eten. De aapjes zijn niet zo lief als ze er uit zien, je moet er voor uitkijken dat ze je niet bijten want ze kunnen ziektes bij zich hebben (dus ik blijf het liefst op veilige afstand).

Nadat we hebben gegeten zijn we weer terug gegaan naar Home of Hope. We stonden te wachten op de bus die naar Digana ging, toen deze er was kwamen we er achter dat de bus heel vol zat. Nou daar gingen we dan, we stonden uiteindelijk zo wat naast de chauffeur en heel weinig ruimte. Er staat letterlijk iemand tegen je aan, aan de achterkant, zijkant en soms ook aan de voorkant. Gelukkig ging er al snel een vrouw weg, een van de mannen die zei tegen me dat ik daar mocht gaan zitten dus dat deed ik dan maar.

Dit was dan al weer mijn tweede verslag vanuit Sri Lanka,

Liefs, Kim

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kim

Actief sinds 03 Sept. 2015
Verslag gelezen: 296
Totaal aantal bezoekers 6517

Voorgaande reizen:

14 September 2015 - 20 Januari 2016

Stage Home of Hope

Landen bezocht: