Weer een nieuw verslag vanuit Sri Lanka - Reisverslag uit Digana, Sri Lanka van Kim Herder - WaarBenJij.nu Weer een nieuw verslag vanuit Sri Lanka - Reisverslag uit Digana, Sri Lanka van Kim Herder - WaarBenJij.nu

Weer een nieuw verslag vanuit Sri Lanka

Blijf op de hoogte en volg Kim

29 November 2015 | Sri Lanka, Digana

In het weekend van 13,14 en 15 november zijn wij richting Nuwara Elia gegaan, met het plan om de zaterdag richting World’s End te gaan. Dit weekend was iedereen mee dus we waren met zijn 5en, we hadden dus ook een kamer voor 5 geboekt, toen we aankwamen in ons hotel hadden we twee tweepersoonsbedden. Dus wat betekende dat we met zijn drieen in een bed moesten liggen, wat we wel vaker doen. Wat een gedoe met al die dekens want in Nuwara Elia (wat ook wel klein Engeland word genoemd) is het voor Sri Lankaanse begrippen erg koud. Het stadje lijkt op Engeland maar ook de thempratuur lijkt op Engeland en dus ook Nederland haha. Op zaterdag zouden we naar World’s End gaan dus onze wekker ging vroeg (half 6) want vroeg in de morgen is het uitzicht het mooist en heb je geen last van mistigheid. Daar begonnen we dan aan de 10 kilometer lange wandeltocht door Horton Plaines om naar World’s End te gaan. Wat was het uitzicht bij World’s End mooi zeg! Pfoeeh wat kon je ver kijken. Je stond op de berg en dan keek je gewoon over de wolken, het was echt heel mooi.

Het weekend van 20,21 en 22 november zijn Jessie, Rick en ik naar kitugalle gegaan. Daar waren ook Eva en Jeske naar toe gekomen om samen met ons te raften, van een waterval glijden en om te springen van rotsen. De zaterdag ochtend stonden we op tijd om eerst lekker te ontbijten en daarna te gaan raften. We hadden mijn go-pro meegenomen en we hoopten dat we hem niet zouden verliezen zodat we toch wat foto’s en filmpjes hebben van het raften. Tijdens het raften hadden we ook een korte break, we mochten lekker gaan drijven met onze reddingsvesten in het water. Hmmmm dat was wel lekker om te doen! Toen we terug waren wouden we nog even gaan zwemmen in de rivier, we zochten dus een goed plekje op om in een rustig stukje van de rivier te zwemmen. Dus liepen we een stukje verder zegt Jeske opeens ‘hee er zijn hier bloedzuigers’, toen kreeg ik al de kriebels maar toch liep ik verder. Opeens zat er een beest op me been, ik zei tegen de rest ‘jongens ik ga terug’ , niemand reageerde dus ik liep toch maar met ze mee. Tot ik helemaal in paniek raakte want ik zag ze overal. Ik scheeuwde nog een keer ‘ jongens ik gaaaa TjaAAAAUUUWW!’ En ik rende er vandoor terug naar de ‘bewoonde wereld’. Ze zaten overal, vooral tussen mijn tenen, toen ik ze weghaalde begon alles te bloeden. Bleehhhh wat een vieze beesten!


In de middag gingen weer op pad want nu gingen we glijden van een waterval en springen van rotsen. Nou zijn er die middag twee ongelukken gebeurd. De eerste was Eva, de rotsen in de waterval zijn erg glad. De kerel die met ons mee was die zei al tegen ons dat we voorzichtig moesten doen aangezien het erg glad was. Eva liep heel voorzichtig met handen en voeten over die rots, eerst gleden haar voeten weg en toen viel ze vol met haar voorhoofd en neus op de rotsen. Pfoeehh wat ging dat hard. Wat een bloed opeens, Eva had daarna last van haar neus en van haar tanden!

Daarna was het Jessie, ze stond met mijn go-pro op de rots klaar om er van af te springen. Ze schreeuwde nog ‘ ik hoop dat ik de go-pro vast hield’. En flooooeepp daar ging jessie, eerst viel ze op de billen op de rand van de rots en daarna plop in het water! Ze heeft nog wel een tijdje last van haar stuitje want die was natuurlijk erg stijf!

Dit weekend (het weekend van 27,28 en 29 november) zijn Jessie, Ianthe en ik dit weekend thuis gebleven want we moesten veel voor school doen. Wel zijn we toch een dagje weg geweest, we zijn richting Kandy gegaan en hebben een luxe hotel opgezocht om daar lekker de hele middag bij het zwembad te liggen in de zon maar ook om lekker te zwemmen. Dit was heerlijk om te doen, vooral omdat we een naar vooruitzicht hadden want de rest van de dagen moesten we voor school bezig jammer genoeg!



Hieronder heb ik een aantal wist je datjes neergezet over Sri Lanka

- Wist je dat het verkeer aan de linkerkant rijd, dus niet zoals in Nederland.
- Wist je dat de bussen altijd erg vol zitten altijd
- Wist je dat de Sri Lankanen niet een plekje doorschuiven in de bus, maar dat jij gewoon er over heen
moet klimmen?
- Wist je dat mannen ons blanke vrouwen altijd aan zitten te staren
- Wist je het oogcontact maken met vrouwen een soort van flirten is.
- Wist je dat ik vaak klem zit tussen de stoelen in de bus (ben te lang voor hier)

- Wist je dat je hier meer tuk-tuks dan auto’s op de weg ziet.
- Wist je dat Sri Lanka nog maar 6 jaar uit de oorlog zijn
- Wist je dat je langer over het zelfde stuk doet met de trein dan met de bus.
- Wist je dat Jessie niet geprikt word door de muggen en ik juist wel.

- Wist je dat ik me hier erg groot voel
- Wist je dat er veel meer lucht dan chips in de chipszakken opzitten en ik er elke dag wel een op eet;)
- Wist je dat de mannen hier rokken dragen die ook wel Sarongs worden genoemd.
- Wist je dat hier al het leer gaat beschimmelen (door de vochtige lucht)


- Wist je dat wij alles hier verkeerd uitspreken (namen maar ook plaatsnamen)
- Wist je dat je hier regelmatig moet staan in de bus, en dit me niet zo goed afgaat. (ik val nog wel eens om)
- Wist je dat de Srilankanen helemaal geen moeite hebben met het blijven staan in de bus (zelfs met een hand zich kunnen vasthouden en dan nog niet omvallen).
- Wist je me dat ik me heel erg lang voel hier in Sri Lanka
- Wist je dat het hier 4,5 uur later is dan NL?
- Wist je dat het verkeer hier aan de linkerkant rijd (heel erg verwarrend;)
- Wist je dat er na 7 uur bijna geen vrouw te zien is in de bus?
- Wist je dat de meeste mensen hier al rond 4 uur opstaan en dan om half 10 gaan slapen?
- Wist je dat ik hier al een aantal angstmomenten in de tuk-tuk en bus heb gehad (als ze heel hard door de bochten rijden langs een afgrond)

- Wist je dat ze hier gaten in de grond hebben als wc en dat ze een sproeiertje gebruiken in plaats van wc-papier?
- Wist je dat 69% van de Sri Lankanen Boeddhistisch is en 7-15% Hindoeïstisch?
- Hiervan 75% Singalees is en 18% Tamil.
- Wist je dat we eerst 3 weken met zijn 5en op een kamer hebben geslapen, en daarna 6 weken met zijn tweeën en ik nu sinds twee weken een eigen kamer heb.
- Wist je dat 100 roepie 66 cent is.
- Wist je dat je bij bedevaartplekken je altijd je schouders en knieën bedekt moet hebben?
- Wist je dat alle mensen hier op slippers lopen (en dan niet birkenstocks nee maar van die slappe dingen)

- Wist je dat het 1 keer per maand poya day is. Dit is een boeddhistische bedevaart dag, dit is wanneer het volle maan is. Veel winkels zijn gesloten en niet alle cliënten komen naar therapie.
- Wist je dat het wanneer het hier regent het dan ook lang en heel hard regent.
- Wist je dat Monniken overal voorrang krijgen en een gereserveerd plek in de bus hebben.
- Wist je dat wanneer het ongeveer 15 graden is de mensen hier dikke kleding (jas, trui muts enz) maar nog steeds slippers aan hebben.
- Wist je dat het alweer 11 jaar geleden is dat het Tsunami dit land heeft getroffen.
- Wist je dat er hier heel veel insecten zijn (gekko’s, slangen, kakkerlakken, veel spinnen en veel andere beesten)
- Wist je dat ik ‘pocket money’ aangeboden heb gekregen van een mand, dat willen ze je geven omdat ze naar je schoonheid mogen kijken.
- Wist je dat het reizen heel anders is als er een man (in ons geval Rick) bij je is dan wanneer je alleen met vrouwen gaat reizen?
- Wist je dat de Sri Lankanen erg behulpzaam zijn, ze willen je graag helpen met de juiste weg of om te zeggen waar je er uit moet.
- Wist je dat je met je resident visa bij best veel plekken korting krijgt?
- wist je dat het water uit de kraan voor ons niet te drinken is, de Sri Lankanen die drinken dit wel aangezien ze er aan gewend zijn.
- Wist je dat Homoseksualiteit hier uit den boze is!
- Wist je dat ik hier echt lek word gestoken door de muggen hier.

- Wist je dat er drie keer in de week zwemlessen worden gegeven door ons?
- Wist je dat er twee keer per week Rots en Water (weerbaarheidstraining) word gegeven aan de kinderen van HOME OF HOPE ?
- Wist je dat elk kind dat therapie van ons krijgt ook therapie in het water krijgt?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kim

Actief sinds 03 Sept. 2015
Verslag gelezen: 383
Totaal aantal bezoekers 6513

Voorgaande reizen:

14 September 2015 - 20 Januari 2016

Stage Home of Hope

Landen bezocht: