Ja.... Vakantie - Reisverslag uit Digana, Sri Lanka van Kim Herder - WaarBenJij.nu Ja.... Vakantie - Reisverslag uit Digana, Sri Lanka van Kim Herder - WaarBenJij.nu

Ja.... Vakantie

Blijf op de hoogte en volg Kim

01 Januari 2016 | Sri Lanka, Digana

over een paar dagen en dan is Bas er en ook nog een paar dagen en dan gaan Maxine, Ianthe en Rick weg. Kortom een hele rare en gekke week. Deze week stond in het teken van afscheids etentjes maar ook van mensen die lansg komen en natuurlijk van het kerstfeest op stage!

De maandag gingen we uit eten met Gihan, Nayana (fysiotherapeuten) en Yuganthi (logopedist). We hebben ze mee genomen naar Bamboo garden, hier hebben wij zo vaak gegeten. De dinsdag gingen we nog een keer uit eten maar nu om Alfi en Sharmini te bedanken, het was beide dagen erg gezellig!

De woensdag dat was de dag dat Bas echt aan zou komen in Sri Lanka, begin vande avond was Bas dan eindelijk bij Home of Hope. Erg fijn om hem na 3 maanden weer te zien! Maar ook wel erg vreemd, dit was altijd mjn avontuur geweest en dan opeens maakt Bas ook al die dingen mee. Die avond heb ik hem voorgesteld aan Alfi en Sharmini en hebben we lekker samen gekookt. We gingen op tijd naar bed toe, Bas was erg moe en de wekker ging weer vroeg want ik moest nog een dag stage lopen voordat ik vakantie had. De donderdag was mijn laatste dag stage, Bas heeft die dag meegekeken met wat ik allemaal deed, ik heb hem een rondleiding over het terrein gegeven. Toen we onze laatste stagedag hadden gehad hebben we met iedereen kottu gegeten, wat erg gezellig was!
Die nacht ging Rick samen met zijn broertje weer naar Nederland, het was dus tijd om afscheid van hem te nemen.
De vrijdag was dan het langverwachtte kerstfesst van de medical van Home of Hope (mijn stage dus). Toen we onze sari's allemaal eindelijk aanhadden gingen we naar het auditorium want daar zou het kerstfeest zijn. Wat was het leuk om al die kinderen daar te zien zitten, tijdens de viering gingen veel stage kinderen optreden en wat deden ze dat leuk! Na een tijdje was het dan tijd om te gaan eten, doordat het bestek op was moest ik maar met me handen eten wat ik inmiddels al een paar keer heb gedaan hahah? Na het eten werd elk kind apart naar voren geroepen en kreeg een kadootje en daarnaast van ons een armbandje. hier waren ze erg blij mee!! Toen de meeste mensen weg waren zijn wij ook terug naar ons huisje gegaan. Nu was het ook tijd om van Maxine afscheid te nemen, Ianthe die gaat nog reizen en die zien we in januari nog weer. Na alle spullen gepakt te heben gingen Bas en ik ook weg om heerlijk 2,5 week door Sri Lanka te reizen.

Onze eesrte stop was Dambulla, hier hebben we de cave tempels bezocht en daarna zijn we door gereisd naar Sigiriya. De volgende dag zijn we de Lion Rock gaan beklimmen, pfoehh dat was voor mijn hoogtevrees niet al te fijn maar het is me gelukt. Toen we boven waren konden we genieten van het mooie uitzicht. Wel was het erg warm, de hele tocht naar boven liep het zweet over onze rug en zeker ook over ons gezicht. Toen we weer terug kwamen in het Hotel konden we even liggen en opfrissen want die middag zouden we op Safari gaan naarhet Minnerya National Park. We hebben daar vooral olifanten gezien, het aantal viel erg tegen want soms zie je wel 100 olifanten en we hebben er nu ongeveer 10 gezien dat was wel erg jammer!

Die dag erna zijn we weer terug naar Kandy gegaan om hier de markt en tempel of tooth te bekijken. Bij beide ben ik natuurlijk al geweest maar ik wou Bas dit ook laten zien. Bij de tempel of tooth hebben we nog een kaarsje gebrandt voor mama. Daarna zijn we bij Bamboo garden wezen eten waar later ook Ianthe en David bij kwamen, even gezellig bijkletsen en de plannen voor de komende tijd bespreken. De volgende ochtend zijn we doorgereisd met de trein naar Nuwara Eliya, de trein er naartoe had natuurlijk vertraging en dus zaten we ongeveer een uur te wachten op het station. Na een reis van 4 uur waar we gekukkig wel konden zitten omdat er een man voor ons opstond kwamen we dan eindelijk aan in Nuwara Eliya. Het voelde gelijk al weer een stuk kouder aan. Die avond hebben we lekker wat gegeten bij de Indiër(hier had ik goede herinneringen aan van de vorige twee keren:)). Ik gaf Bas hele goede adviezen over welk gerecht erg lekker en niet echt scherp was. Bas die koos voor dat gerecht. Toen het gerecht op tafel kwam herkende ik het gerecht niet, het was toch de verkeerde oeepsiiiee. Bas begon te eten en het was me toch een potje scherp, hij had nog nooit zo iets scherps gegeten. Vanaf nu zal hij nooit meer naar mij luisteren( als het om eten gaat, anders natuurlijk wel he haha). Zijn buik had het die avond en volgende ochtend dan ook erg naar zijn zin ahumm..... De volgende ochtend ging onze wekker weer vroeg, namelijk om 5 uur want onze taxi stond om half 6 klaar om te vertrekken naar horton plains. We hebben er iets meer dan drie uur over gedaan om de hele tocht van 10 km af te lopen. Deze keer was het erg druk maar toch hebben we erg kunnen genieten van het uitzicht onderweg maar ook zeker bij little worlds end en worlds end. Na deze lange tocht kwamen we rond half 12 weer aan bij ons hotel, de rest van de dag hebben we rustig aangedaan. De volgende dag zijn we weer op tijd weg gegaan naar onze volgende bestemming namelijk Udawalawe. Na een hele tocht kwamen we dan eindelijk daar aan rond een uur of 4. Eerst hebben we 1 uur zitten wachten op de trein die te laat kwam, toen die eindelijk kwam was het al zo druk dat we de hele reis (2 uur) hebben gestaan in het mega drukke gangpad. We waren blij dat weer in Haputale uitkonden, nadat we waren bijgekomen van de treinreis zijn we opzoek gegaan naar vervoer want we waren net halverwege denk ik. Uiteindelijk hebben we nog 3 uur in de tuk tuk gezeten voordat we er waren haha. Bij ons verblijf hebben we samen met nog 2 groepen Nederlanders en een paar Slovenen gegeten op kerstavond.
De volgende ochtend (1e kerstdag) ging de wekker alweer vroeg pfoehh want om kwart voor 6 gingen we op safari. We hebben olifanten en zelfs lieve kleine baby olifanten gezien. Veel volgels en zelfs nog een krokodil (wel heel ver weg hahaha).

Na de safari zijn we doorgereisd naar Mirissa, hmmm eindelijk lekker strand! Hier hebben we dan ook lekker drie nachten geslapen. Toen we aankwamen was Eva ( meisje van mijn opleiding) ook in Mirissa, die avond hebben we dan ook gezellig met elkaar gegeten en bijgekletst want we hadden elkaar een tijdje niet gesproken. Die volgende dag ging onze wekker optijd want we gingen walvissen en dolfijnen spotten op zee. Vooraf had Bas al een reispilletje genomen maar dat mocht niet baten, hij is zowat de hele reis misselijk geweest (4 uur) en heeft een aantal keer overgegeven. Ik had ook een taak in het hele gebeuren namelijk de zakjes aangeven en wegbrengen naarde prullenbak. Toch hebben we allebei nog walvissen en dolfijnen gezien en zelfs nog een grote zeeschildpad. Toen we dan eindelijk weer van de boot af waren hebben we even wat gegeten en toen ging het weer beter met Bas. Die dag was Jessie ook in Mirissa, hier hebben we 's middags even gezellig mee bijgekletst. De rest van de dagen hebben we lekker aan het strand gelegen. Ook hebben we nog een body board gehuurd, wat heel leuk maar soms ook heel pijnlijk was. Voor degene die niet weten wat een bodyboard is (geeft niet, is helemaal niet erg hahaha) even een korte uitleg: een bodyboard is eigenlijk een kleine surfplank waar je met je buik op ligt. Wanneer er een golf aan komt is het de bedoeling dat je op je bodyboard springt en als het goed gaat met de golf mee naar het strand wordt gebracht. Natuurlijk gaat dat ook nog wel eens mis en wie mij kent gebeurd dat ook zeker bij mij, niet een keer maar wel meerdere keren. Zo ben ik eens over de kop gegaan met het board, hier hield ik alleen maar een blauwe plek aan over (een van de vele hier in Sri Lanka haha). Bas en ik zijn allebei wel eens dubbel geklapt onder water omdat de golf omsloeg met een van ons eronder. Maarja we hebben ook heel veel plezier ermee gehad en we zijn dan ook vaak met een golf naar het strand gebracht, voor herhaling vatbaar dus!

Vanaf Mirissa zijn wij doorgereisd naar Hikkaduwa, ook een heel mooi strand , hier ben ik ook al eens geweest en vond het toen heerlijk. Allereerst hebben we onze spullen in het hotel neergelegd. We kwamen binnen en overal zaten muggen hmmmm, ik ben altijd de sjaak met muggen en Bas zegt dan altijd 'ze vinden je gewoon lekker' hahaa. Maar goed, we waren niet zo tevreden over deze kamer maar we hadden wel voor 4 nachten gevraagd of er plek was. We dachtem naja we slapen er wel een nacht en dan zoeken we verder. Uiteindelijk hebben we iets heel moois gevonden en hebben we daar de andere drie nachten geslapen. Nu moestem we nog zeggen dat we niet meer in het andere hotel gingen slapen, hmmm hoe doen we dat. Uiteindelijk hebben we gezegd dat we naar Galle gingen en dat onze plannen waren veranderd hahahahaha. Ook hier hebben we veel aan het strand gelegen alleen de eerste dag niet. We zijn toen naar het Tsunami museum geweest, hier was ik al eens geweest maar Bas wou dit ook graag zien. Het was erg indrukwekkend om de verhalen te lezen en de foto's te bekijken, we waren er stil van. Daarna zijn we doorgegaan naar een zeeschildpadden opvang, van eieren tot grote zeeschildpadden en zelfs een gewonde schilpad hebben we gezien. De volgende dag zijn we naar Galle geweest, hier staat het Nederlands Fort tja en als echte Nederlanders moet je daar wel zijn geweest he. De andere dagen dat we in Hikkaduwa zijn geweest hebben we weer een bodyboard gehuurd, dit was wat minder leuk dan in Mirissa. In Hikkaduwa is de zee wat wilder en zijn er nog meer mensen in de zee. Daarnaasr hebben we ook surf les gehad, ik heb een keer eerder gesurfd namelijk in Arugambay (het surfmekka van Sri Lanka) maar ik had wel zin om het hier ook te proberen. De eerste paar keer stond ik gelijk een aantal keer op mijn surfboard alleen de keren daarna ging het niet altijd even goed. Eerst kreeg ik mijn surfboard onderwater heel hard tegen mijn elkeboog aan (wat nu nog steeds zeer doet) en een andere keer kreeg ik mijn surfboard tegen mijn hoofd aan, nou zo'n surfboard is me toch een potje hard. Bij Bas ging het ook niet altijd even goed, zijn balans was het grootste probleem. We zijn tot de conclusie gekomen dat surfen niet Bas zijn sport is hahaha.
De laatste twee dagen zijn we in Kandy want vanaf 4 januari moet ik nog twee weekjes stage lopen , Bas gaat ook alweer bijna terug naar Nederland. Bas gaat op 5 januari terug en ik stap 20 januari alweer het vliegtuig in om weer terug naar Nederland te gaan.

Liefs Kim ( en natuurlijk ook Bas)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kim

Actief sinds 03 Sept. 2015
Verslag gelezen: 1765
Totaal aantal bezoekers 6504

Voorgaande reizen:

14 September 2015 - 20 Januari 2016

Stage Home of Hope

Landen bezocht: